Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

Krönika av Fredrik af Klercker

Fredrik  af Klercker

Service? Nej, det har vi inte!

Fredrik af Klercker är creative director på egna skjortmärket af Klercker.

Han återkommer med nya krönikor varje vecka på Realtid.se.
Service är ett begrepp som jag ibland tror missuppfattas av svensken eller kanske rentav har fallit i glömska tillsammans med sådant som yrkesstolthet.

Detta kan i bästa fall ta sig rent komiska uttryck när man till exempel går in på en restaurang och försöker beställa något, men tre gånger blir tillsagd att ”jag är inte din servitör”. Innan man hinner replikera så har personen i fråga sprungit därifrån. Det slutar oftast med att både gäst och personal till slut är så uppretade att det blir lite kyligt under hela besöket.

Eller alla dessa regler som restaurangerna sätter upp för gästerna. Som att man bara får äta vid ett visst bord klockan 13-17, därefter går det bra vid det här bordet som står tio centimeter bort.

Eller när man går till baren och beställer en drink för att sedan sätta sig och blir då tillfrågad: ”Var beställde du den? Jaha, i baren, skulle du kunna beställa av mig hädanefter”. Jag trodde att alla pengar gick till samma kassa, dumma mig.

Ju lyxigare krogen blir, desto mindre har man att säga till om som gäst (borde det inte vara tvärtom?). Är det riktigt flott får man inte ens bestämma vilken tid man ska dyka upp och frågar man efter en meny så fnittrar de lite, de har nämligen redan bestämt vad man ska äta.

Sedan så har vi det där med att gästen jobbar för personalen och inte tvärtom. Vi kan ju störa om vi beställer för krångligt vilket oftast slutar med att man ska koordinera sina beställningar för att det skall passa in i personalens schema.

För ett tag sedan så var jag med om en komisk händelse på en Stockholmsrestaurang. Vi satt ett sällskap om tre personer på vad jag tyckte en ganska stor yta. En stund senare dök det upp ytterligare några vänner. Efter ett antal försök till kommunikation för att få beställa blir vi meddelade att vi inte kan sitta där vi sitter.

Vi är för många så de ordnar ett bord cirka fem meter bort från där vi sitter och föreslår att vi skall dela på oss, absurt.

Bordet bredvid oss sitter två personer, vi frågar personalen om inte de kan flytta till det bortre bordet så kan vi slå ihop våra bord, detta gick självklart inte för sig. Då frågade vi själva de två personerna och självklart gick det utmärkt.

Vi fick sedan förklarat för oss att anledningen till att vi inte fick sitta vid vårt bord var att sofforna kunde gå sönder av vår samlade vikt. En i mina ögon alldeles underbar förolämpning, framförallt eftersom det var fem vackra kvinnor i sällskapet.

Det finns självklart motsatser till ovan beskrivna etablissemang, med fantastisk service, där personalen anstränger sig för att komma ihåg gästerna och vad de vill äta och dricka. Det ska även sägas att det inte är helt upp till personalen; är man otrevlig som gäst så blir man oftast otrevligt bemött. Men krånglig och otrevlig är inte samma sak.

Jag har själv jobbat på restaurang som diskare, kallskänka, servitör och bartender. Vid ett tillfälle när jag jobbade i baren på Le Bistro de Wasahof (för övrigt en restaurang med utmärkt service), fick en av gästerna för sig att jag hette Kalle. Så under resten av kvällen var jag Kalle med honom.

Det är inte min uppgift att rätta gästen. Har man problem med det så är det bara att gå ut och sparka sönder något i köket.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Krönikor av Fredrik af Klercker

Annons:

Annons:

Annons:


Annons:


Annons: