Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

JORDBÄVNINGENS JAPAN
immelt-edberg473x204.jpg

”Viktigt ta
ansvar från början”

Lobbyexperten Jakob Edberg i Tokyo ger sin syn på hur General Electric och andra företag försöker hjälpa till i jordbävningarns Japan.

Svenske Jakob Edberg är chef på lobbyföretaget GR Japan, som arbetar med myndighetskontakter i Tokyo.

Under tisdagen har han varit i kontakt med politiker i parlamentet för att ta reda på vad som händer och hur hans företag kan hjälpa till.

– Jag har pratat med dem om hur de ser på återuppbyggnaden och hur de ser på internationell hjälp, säger han.

Idag ska Jakob Edberg ska gå till parlamentet i Tokyo igen.

– Våra kunder är intresserade av att hjälpa till om det finns möjlighet, säger han.

Det japanska samhället hanterar en krissituation annorlunda än det amerikanska, enligt katastrofexperten Thomas Larsen på analysföretaget Eqecat, som nu räknar på jordbävningens konsekvenser.

– Det är kulturellt. Vi har sett tidigare att japaner och japanska företag inte köper så mycket försäkringar. Det handlar om gemensamma värderingar att ta hand om varandra snarare än att lita till finansiella institutioner, säger Thomas Larsen till Realtid.se.

Många utländska företag nu vill vara med och hjälpa till i Japan, konstaterar Jakob Edberg.

Amerikanska General Electric, som har byggt reaktor nummer 1 i Fukushima, erbjöd under måndagen fem miljoner dollar i bistånd och tekniskt stöd till energibolaget Tepco, till regeringen och till Hitachi och Toshiba.

– Vår högsta prioritet är att hjälpa Japans regeringen och folk, sa vd Jeff Immelt i ett uttalande.

Jakob Edberg tror att det kan vara väl använda pengar.

– Det här är ett bra exempel på när egenintresset och allmänintresset är gemensamt. Det kommer att främja deras framtida möjligheter i Japan. Det är nog många som tänker på liknande vis, säger han.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




Katastrofen innebär en möjlighet att skapa goodwill – och att skydda sig från badwill.

– Det är många japanska företag som resonerar på samma sätt. Det är så stora förändringar nu att det är viktigt att vara en del av det och ta ett ansvar från början, säger Jakob Edberg.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:


Annons:


Annons: