Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

LIK I LASTEN?
likbil_473.jpg
En likbil – eller begravningsbil, som de i branschen säger – från Nilsson Special Vehicles, som sedan 2007 huvudsakligen ägs av Muhammed Al Amoudi (Preem, Midroc). Marknaden är 50-100 bilar per år, enligt Nilssons vd, och det finns ca 1000 bilar i trafik i Sverige.
Bild: Nilsson Special Vehicles.

Fonus anklagas
för prisdumpning

Folkrörelsens begravningsjätte erbjuder orimligt låga priser på liktransporter. Det hävdar en konkurrent till Fonus.

annamariablad.jpg
Annamaria Blad, begravningsentreprenör på krigsstigen.
Bild: Bladhs Begravningsbyrå.
Fonus – utan vinstsyfte
”Vad är Fonus?

Fonus är en kooperativ förening. Det innebär bland annat att Fonus inte drivs i enskilt vinstsyfte, att Fonus är religiöst och politiskt neutralt och ägs av medlemmar som vill främja föreningens syfte. Detta syfte är enligt stadgarna att:

'Till allmänhetens tjänst på kooperativ grund driva begravningsrörelse och annan därmed sammanhängande verksamhet samt att främja god begravningssed.'”

Källa: fonus.se
Bladhs Begravningsbyrå i Växjö anmäler kommunen till Konkurrensverket, KKV, för hur upphandlingen av liktransporter från kommunens äldreboenden till bårhus har gått till. Fonus tar bara en tiondel av vad det egentligen kostar, enligt byrån.

Genom prisdumpningen får Fonus andra lönsamma begravningsrelaterade uppdrag, enligt anmälaren. Man pekar exempelvis på: likkistor, arvsskiftesrådgivning och förmedling av catering- och blomstertjänster.

Bladhs Begravningsbyrå erbjöd 137 000 kronor för de 175 transporter som Växjö kommun upphandlade. Men Fonus anbud låg på blygsamma 12.760 kronor. Och den tredje aktörens anbud hamnade på 24.200 kronor.

Begravningsentreprenören Annamaria Blads uppfattning om Fonus pris är glasklar:

– Så lite kostar det inte, säger hon.

Som exempel på kostnader som motiverar ett betydligt högre pris än vad Fonus erbjuder nämner hon exempelvis kostnaden för en likbil – eller begravningsbil som branschtermen lyder. Här ligger kostnaden på 500.000 och 800.000 kronor, hävdar hon.

Då Realtid.se frågar karosserifabriken Nilsson Special Vehicles om en sådan kostnad verkligen överensstämmer med verkligheten bekräftar man att så är fallet.

Annamaria Blad menar att ett sätt att vinna de riktigt lönsamma tjänsterna är att göra reklam för sig i samband med att den avlidne hämtas, men enligt henne är det inte en juste metod:

– Det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte ska få göra det, säger Annamaria Blad.

Det är dock inte konkurrenterna hon vill anmäla, utan kommunens upphandling.

– Det är ändå dödsboet som betalar transporten så kommunen tjänar inget på detta.

Är det inte bra att kommunen sparar pengar åt anhöriga genom att försöka pressa priserna för transporter?
– Jo, men de anhöriga känner sig tvingade att använda den hämtande begravningsbyrån även till andra tjänster. Det har ringt folk hit och frågat om man får använda oss även om någon annan byrå har hämtat deras anhöriga, säger Annamaria Blad.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




Kan inte ni göra på samma sätt och så att säga ta igen på gungorna vad ni förlorar på karusellerna?
– Jo, men det vore inte schysst. Det står i kommunens upphandlingsförfrågan att man inte ska skylta med begravningsbyråns namn när man hämtar den avlidna, säger Annamaria Blad. Och anbudet ska bara gälla transporter – prisnivån ska täcka kostnaderna för det.

Jan Kärnhall är marknadschef på Fonus i Jönköping och den som har skött Växjöupphandlingen.

– Jag har inga kommentarer till detta, men vi konkurrerar på samma villkor som alla andra. Du bör egentligen tala med kommunen i fråga, säger han.

Jobbar Fonus så här i hela landet eller enbart i Växjö?
– Jag kan inte kommentera det, säger Jan Kärnhall och hänvisar till Fonus svenska informationschef, som Realtid.se har sökt.

Realtid.se söker även upphandlingschefen på Växjö Kommun för en kommentar.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

 »

2011-02-17

Annons:


Annons:


Annons: