Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Realtid.se Börs

Annons:

hemdatorsovjet473.jpg
Foto: Scanpix och Youngbusinesscreatives

”Mail.ru billigt
på börsen”

En initierad källa berättar om det ryska internetföretaget som blivit en kursraket.

Numbercrunching
• Teckningskursen var 27,70 dollar för Mail.ru-aktien inför börsintroduktionen på Londonbörsen i förra veckan.

• Efter börspremiären i fredags har aktien varit uppe i 39 dollar, men ligger nu kring 36 dollar.

• Hela Mail.ru är därmed värt 7,5 miljarder dollar på Londonbörsen.

• Av Mail.ru:s värde kan 1 miljard dollar anses vara hänförligt till Mail.ru:s ägarandelar i Facebook (2,4 procent), Zynga (1,5 procent) och Groupon (5,1 procent).

• Mail.ru:s egen huvudverksamhet med internetsajter i Ryssland svarar för 70 procent av alla internet-sidvisningar i landet.

• Huvudverksamheten genererade intäkter på 200 miljoner dollar 2009. Intäkterna väntas öka till 300 miljoner dollar 2010 och till över 500 miljoner dollar inom ett par år.

• Intäktstillväxten drivs av ökade intäkter för internetannonsering i takt med att fler ryssar får tillgång till internet, och att en större andel av annonsmarknaden går till internet.

• I dagsläget har 38 procent av ryssarna tillgång till internet och drygt 20 procent tillgång till bredband. Det är som i USA och Västeuropa för 8-10 år sedan.

• På en välutvecklad marknad som Storbritannien går i dagsläget 28 procent av annonsmarknaden till internet, att jämföra med 7 procent i Ryssland ännu så länge.

• Utifrån förutsättningarna väntas Mail.ru visa tillväxt i många år framöver.

• Mail.ru:s ebitda-marginal ligger för närvarande kring 45 procent.

• Mail.ru värderas i dagsläget till ett p/e-tal på drygt 40 på börsen, utifrån att huvudverksamhet värderas till 6,5 miljarder dollar på börsen och att huvudverksamheten väntas generera ett resultat efter skatt på 150 miljoner dollar 2011.

• Med den resultatökning som väntas, blir p/e-talet 20 om man utgår ifrån vad resultatet efter skatt i Mail.ru:s huvudverksamhet väntas bli om ett par år.
Mail.ru börsintroducerades på Londonbörsen i förra veckan.

Teckningskursen hamnade på 27,70 dollar, vilket var den högsta nivån i teckningskurs-intervallet.

Och när aktiehandeln kom igång i fredags handlades aktien som högst i över 39 dollar ett kort tag men slutade dagen i 36 dollar.

Hittills den här veckan [till och med lunchtid onsdag, den 10 november 2010] har aktien handlats i 35-37 dollar, vilket innebär att bolaget värderas till 7-8 miljarder dollar.

Är det en bubbla eller finns det fog för en sådan värderingsnivå?

Realtid.se får tag på en källa.

– Vi är mycket nöjda [med börsintroduktionen av Mail.ru], säger han.

I samband med börsintroduktionen såldes en ägarandel på 18 procent av Mail.ru till investerare, och det blev stor överefterfrågan. Investerarna hade anmält sig för att få köpa 20 gånger så många Mail.ru-aktier som var till salu.

– Vi sålde ut Mail.ru-aktier för 1 miljard dollar, men vi hade efterfrågan på 20 miljarder dollar.

Efterfrågan var till hälften fördelad på investerare från USA och till övriga hälften från övriga världen.

Mail.ru:s största aktieägare är sydafrikanska mediabolaget Naspers, ryska oligarken Alisher Usmanovs holdingbolag NMT, och kinesiska internetföretaget Tencent.

De har alla behållit alla sina Mail.ru-aktier.

Mail.ru-aktierna som såldes i samband med börsintroduktionen kom istället från Mail.ru:s mindre aktieägare som sålde ut en del av sina aktier i bolaget.

– De små aktieägarna fick sina Mail.ru-aktier sålda till ett mycket bra pris tycker jag, säger källan.

Ändå sköt Mail.ru:s aktiekurs iväg ännu högre upp när aktiehandeln kom igång på Londonbörsen i förra veckan.

– Men man vet aldrig i förväg om kursen kommer att gå upp eller ned efter en börsintroduktion, så jag tror att folk inte ville vara för giriga och höja introduktionskursen bara för att det fanns stor efterfrågan.

Mail.ru är tidigare den ryska verksamheten inom bolaget DST.

Resterande verksamhet av DST heter DST Global, och har ingen koppling till Mail.ru annat än att DST:s grundare och vd Yuri Milner är icke-arbetande styrelseordförande i Mail.ru.

Sedan är det även vissa aktieägare som äger aktier i både DST och Mail.ru.

Men Mail.ru är för sin del ett operativt företag som fokuserar på den ryska marknaden.

Enligt statistiken görs 70 procent av alla sidvisningar på internet i Ryssland på internetsajter som ägs av Mail.ru.

Därutöver har Mail.ru av historiska skäl även mindre ägarandelar i bolagen Facebook, Zynga och Groupon.

DST har också ägarandelar i de tre bolagen, och orsaken till att ägarandelarna delvis ligger i Mail.ru har att göra med att det vid vissa tidpunkter helt enkelt fanns kapital i Mail.ru att köpa ägarandelar i Facebook, Zynga och Groupon.

Tidigare var nämligen Yuri Milner vd för både DST Global och den verksamhet som nu heter Mail.ru så han kunde agera med alla delar av verksamheten.

Och Mail.ru:s ägarandelar i de tre bolagen är 2,4 procent av Facebook, 1,5 procent av Zynga och 5,1 procent av Groupon.

En del investerare kanske blev intresserade av Mail.ru tack vare ägarandelen i Facebook, men värdet av Mail.ru:s ägarandel i Facebook är egentligen ganska litet i förhållandet till Mail.ru:s totala värde.

Grovt räknat bedömer källan att Mail.ru:s ägarandelar i Facebook, Zynga och Groupon utgör kanske 15 procent av Mail.ru:s totala värde.

Så orsaken till det stora investerarintresset för Mail.ru är enligt källan inte Facebook.

– Orsaken är att Mail.ru är den dominerande internet-plattformen i Ryssland.

Mail.ru väntas därför gynnas av att allt fler ryssar får tillgång till internet.

Ännu så länge har bara 38 procent av ryssarna internet hemma.

– Den nivån låg USA och Västeuropa på för tio år sedan, säger källan.

Ännu färre ryssar är det som har bredband (snabbt internet) hemma.

Även där ligger den andelen på nivåer [kring drygt 20 procent] som USA och Västeuropa hade för kanske åtta år sedan.

En stor intäktskälla för Mail.ru är annonser på bolagets internetsajter, och där finns också potential i Ryssland.

I exempelvis Storbritannien läggs 28 procent av alla annonskostnader på internetannonser, medan det i Ryssland fortfarande är kanske bara 7 procent.

– Det är ju en mycket låg siffra, men när allt fler ryssar får tillgång till internet och bredband kommer även andelen internetannonser att öka, säger källan.

Så i det perspektivet var det enligt källan ganska lätt att få upp investerarnas intresse för Mail.ru.

– Investerar man i ett företag som äger internetsajter med 70 procent av alla sidvisningar i Ryssland där internetpenetrationen ännu är så låg, vet man därmed att det företaget kommer att kunna växa i många år framöver.

– Det var en egentligen enkel story att berätta för investerarna, och det var därför det blev ett så stort intresse i samband med Mail.ru:s börsintroduktion.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Orsaken till att Mail.ru
kommer upp i en så hög andel som 70 procent av alla sidvisningar i Ryssland, är att bolaget äger de tre största ”sociala nätverken” i Ryssland.

– Och det vet du ju att på de sociala nätverken kollar man ju på en massa sidor.

– Är man på en nyhetssajt så kollar man inte nödvändigtvis på så många sidor, men på sociala nätverk kollar man på en massa sidor när man exempelvis kollar på sina kompisars fotografier och så vidare.

Så Mail.ru är som ett ryskt Facebook då?
– Absolut, men jag skulle säga att det är en kombination av ett ryskt Facebook, ett ryskt Yahoo, och ett ryskt Zynga. De har allting.

Mail.ru har dels investerat självt i riktiga företaget Zynga vars affärsidé är datorspel för flera deltagare via internet (”multiplayer online games”), och Mail.ru har en egen liknande internetsajt i Ryssland.

– Jag vet inte om du känner till det kinesiska internet företaget Tencent, men tänk på Mail.ru som Rysslands motsvarighet till Tencent.

– Tencent har ju samma saker. De har alltifrån ”instant messaging”, e-mailing, socialt nätverk, portal, spel, och så vidare.

– Så de har egentligen hela den här portföljen av tillgångar.

Det låter lite som ett Google. Kan det bli så att Google på sikt vill köpa hela Mail.ru tror du?
– Nej, det tror jag inte, för det enda som Mail.ru faktiskt inte har är en sökmotor.

Googles motsvarighet i Ryssland är ett företag som heter Yandex som har en sökmotorsajt, men Mail.ru har inte någon sådan sajt.

Men ibland brukar väl Google köpa internetföretag som inte just har sökmotorer bara för att få en plattform?
– Ehh...Det har nog Google inte gjort. De företagsköp som Google har gjort, har nästan alla varit i USA såsom exempelvis köpet av Youtube.

– Jag kan liksom inte tänka mig att Google skulle köpa upp Mail.ru.

Vilka intäktsprognoser finns det för Mail.ru? Kommer de att kunna dra in 1 miljard dollar inom 10 år eller så tror du?
– Det är en bra fråga. I de analytikerprognoser som finns väntas Mail.ru.s intäkter gå från 200 miljoner dollar 2009 till 300 miljoner dollar 2010 enligt Morgan Stanley.

– Och jag tror att intäkterna kommer att fortsätta öka till mera än 500 miljoner dollar per år inom ett par år.

Och det är höga marginaler på den här typen av verksamhet?
– Det är höga marginaler. Ebitda-marginalen ligger på typ 45 procent för tillfället.

I dagsläget är hela Mail.ru värt kring 7,5 miljarder dollar på Londonbörsen.

Mail.ru:s aktieinnehav i Facebook, Zynga och Groupon kan sägas vara värda 1 miljard dollar.

Så då kan den resterande verksamheten anses vara värd 6,5.

Och 2011 väntas Mail.ru generera ett resultat efter skatt på 150 miljoner dollar.

Det innebär att bolaget i dagsläget värderas till ett p/e-tal på lite över 40 på börsen.

Men det kanske är värt att köpa aktien för ett så högt p/e-tal om resultatet kommer att öka kraftigt framöver?
– Absolut. Tittar du på Mail.ru:s p/e-tal beräknat utifrån den vinst bolaget väntas ha inom ett par år, så sjunker p/e-talet ganska dramatiskt.

Räknat på vinsten om ett par år, hamnar Mail.ru:s p/e-tal därmed istället kring 20.

– Det är ju det som investerarna räknar med; att det här företaget kommer att växa; att de har en stark position i en snabbt växande marknad.

– Så istället för att fokusera på p/e-talet beräknat utifrån vinsten 2011, så tänker de att det här företaget ändå kommer att växa under de närmaste åren. Därför är det mer relevant att titta på p/e-talet beräknat utifrån vinsten 2012 eller 2013.

Den värderingsprincipen använder investerare ofta för tillväxtföretag enligt källan, som nämner Google, Tencent, Baidu och latinamerikanska MercadoLibre som exempel.

– Jag skulle vilja säga att alla framgångsrika internetföretag, oavsett var de har börsintroducerats i världen, har haft motsvarande värderingar.

– Och om man relaterar Mail.ru:s p/e-tal till bolagets förväntade tillväxt, och relaterar p/e-talet till tillväxttakten, så är värderingen av Mail.ru faktiskt snarare lägre än några av de andra internetföretagen som har börsintroducerats de senaste åren.

Ännu så länge har inga aktieanalytiker gått ut med någon värdering av Mail.ru:s aktiekurs till någon specifik ”riktkurs” p.g.a. regulatoriska orsaker.

Det kom ut några aktieanalyser om Mail.ru i samband med börsintroduktionen, men inte i någon av dem angavs någon riktkurs ännu.

– Det får vi vänta på i någon månad eller två, säger källan.

Vilka risker finns det med att Mail.ru är ett bolag i Ryssland med ryska maffian och allt?
– Det finns ingen anknytning overhuvudtaget med ryska maffian, etc. JP Morgan, Goldman Sachs och Morgan Stanley arrangerade emissionen och dom skulle inte ha lett transaktionen om det funnits nagon anknytning med ryska maffian. Bank-konsortiet gick igenom en utomordentligt noggrann due diligence process. Investerarna inte är oroliga över den risken overhuvudtaget.

Det står om riskerna med Mail.ru i bolagets prospekt om börsintroduktionen.

– Där står det om en massa olika risker där det förklaras så tydligt som möjligt vilka risker det är.

Det förekommer även en diskussion om Mail.ru bryter mot upphovsrättsliga regler genom att skicka ut gratis filmer och gratis musik till folk som registrerat sig på Mail.ru:s internetsajter.

En artikel i Financial Times i lördags handlade om det.

– Men annars är det mycket som är oklart vad gäller exakt vad som är tillåtet och inte i Ryssland vad gäller upphovsrättsliga frågor.

– Mail.ru har beskrivit sina risker i prospektet, och i övrigt är lagarna och reglerna i Ryssland ganska oklara på den här punkten. Det är mitt intryck.

Finns det risk att Mail.ru kan åka på stora skadestånd från upphovsrättsinnehavare om några år?
– Jag tror knappast det. I varje fall tror inte några investerare att det kan bli så.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: