Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Realtid.se Börs

Annons:

scania473.jpg
Scanias vd Leif Östling.
Foto: Scanpix

Scania rasande över
Rapports påhopp

Nyhetsprogrammet Rapport uppger att Scanias vd Leif Östling själv är misstänkt för Irak-relaterade mutbrott och kommer att åtalas för det, men enligt Scania är det helt fel.

Det uppger Rapport enligt Direkt.

– Vi är inne i en slutfas. Förhoppningsvis kan jag väcka åtal eller ta beslut i åtalsfrågan i slutet av året eller början av nästa år. Jag har svårt att se annat än att det blir samma åtal som redan ligger mot Volvo, alltså grovt sanktionsbrott, säger statsåklagaren Nils-Eric Schultz till Rapport.

Scanias vd Leif Östling själv uppges bli åtalad i målet enligt Rapport.

Två höga Volvo-chefer är sedan tidigare åtalade för ”grova sanktionsbrott” i ett liknande ärende skriver Direkt.

Sedan tidigare är det känt att företag generellt betalade motsvarande miljardtals kronor i mutor under Saddam Husseins regim enligt nyhetsbyrån.

Det var för att få order i samband med ”olja-för-mat-programmet”.

TT skriver att Scania misstänks ha betalat miljontals kronor i mutor i Irak under tidigt 00-tal.

En FN-rapport pekade redan år 2005 ut 2200 företag som misstänktes ha betalat ”otillåtna avgifter” för att få göra affärer med Irak. Av dem hade 15 företag svenskkoppling, varav rättsprocesser nu är på gång mot Volvo och Scania. Övriga 13 företag kommer att gå fria enligt tidningen Omvärlden.

Tidningen skriver att Volvo i samma härva riskerar nya böter i USA där Volvo redan ingått förlikning och betalat 120 miljoner kronor, men nu när det nya åtalet mot Volvo-medarbetare dyker upp riskerar Volvo tvingas utöka förlikningsbeloppet i USA skriver TT med hänvisning till Omvärlden.

Realtid.se får tag på Scanias mediakontakt Gunnar Boman, men han hade inte hört talas om uppgifterna.

Boman hänvisar till Scanias presschef Hans-Åke Danielsson som inte svarade i sin mobiltelefon.

Det var inte länge sedan som det blossade upp rättsliga frågor kring Scania i ett helt annat ärende.

Det gällde misstänkt kartellbildning i Storbritannien [se separat artikel].

Danielsson svarar senare i telefonen.

– Vi har väl sagt att det här är en utredning som pågått i ett flertal år, och vi ser fram emot att den avslutas så att vi kan vidare i den här frågan, säger han.

Du menar att ni anser er vara oskyldiga? Eller menar du att ni erkänner er skyldiga och vill gå vidare efter det?
– Ännu så länge har det inte ens väckts något åtal, så intill dess pågår det fortfarande en utredning där det ska prövas om det finns underlag för åtal.

Men statsåklagaren säger ju att han kommer att väcka åtal mot Scania i den här frågan kring årsskiftet?
– Aa, det är väl bra. Då får vi väl avvakta hans åtal.

– Men läser man på SVT:s hemsida så säger han att han antingen kommer att väcka åtal eller besluta sig för att inte väcka åtal.

Så det kan bli så att åklagaren inte alls väcker åtal mot Scania om det här?
– Ja, och det har han sagt tidigare också medan utredningen pågått.

Hur har Scania involverats i åklagarens utredning?
– Det har varit förhör med Scania-medarbetare som varit engagerade i leveranser till Irak under den aktuella perioden - år 2003 eller när det var.

Vad sa medarbetarna i förhören?
– De uppgifterna är något som åklagaren har ensamrätt på. Vi får inte uttala oss om vad som är sagt i förhör. Så går förundersökningar till.

Vad har Scania för generell policy vad gäller mutor?
– Det ingår inte i vår verksamhet.

Och om de här medarbetarna ändå har mutat folk, har de då agerat på eget bevåg?
– Den frågan är ännu rent hypotetisk. Vi har inga kommentarer till det utan avvaktar utredningen.

Har Scania tidigare i något sammanhang misstänkts för mutbrott?
– Inte under min 21-åriga tid som anställd i företaget.

Kommentar till att ni nu även misstänks för att delta i kartellbildning i Storbritannien? Folk kanske undrar vad ni är för filurer?
– I så fall kan man konstatera att det är en rätt stor krets av svenska, internationella företag som är föremål för olika undersökningar.

Man ska inte tolka de utredningar som berör er, att det säger något om Scania?
– Nej. Den tolkningen överlåter jag åt andra att göra, men det tycker jag inte.

– Det är en förundersökning som pågår även av övriga lastbilstillverkare om misstänkt kartellbildning på den brittiska marknaden, och så är det den här undersökningen om vi har brutit mot FN:s sanktioner för att leverera fordon till Irak inom ramen för ”oil-for-food-programmet”.

– Så notera att det är förundersökningar som pågår i båda fallen. Det har inte väckts något åtal.

Är Scania inblandat i någon annan rättsprocess utöver de två?
– Inte så vitt jag vet.

Är de här två förundersökningarna något som Scanias aktieägare bör oroa sig över?
– Ee...Som sagt så pågår det förundersökningar, och det har inte fattats beslut om att väcka åtal i något av de två fallen.

– Men jag förstår att aktieägarna vill ha besked om statsåklagaren kommer fram till om han ska väcka åtal.

– Det vill vi också veta, men det kommer väl så småningom.

Danielsson vill även förtydliga informationen en del kring det som framkommit i Irak-ärendet.

– Man kan också tillägga en del vad gäller det som står på SVT:s hemsida.

– Det är uppseendeväckande att public service-kanalen hävdar att åklagaren delgivit [Scanias vd] Leif Östling misstanke om brott och att åklagaren ska åtala honom.

– Det är 3-4 andra Scania-medarbetare som är berörda, men Östling har varken delgivits misstanke eller förhörts.

– På Rapports hemsida kan man få intrycket att Östling är brottsmisstänkt och att han ska åtalas, men så är formellt inte fallet.

– TT har beskrivit det korrekt.

– Det är 3-4 andra Scania-medarbetare som är misstänkta för brott och föremål för undersökning.

– Och även i deras fall har förundersökningen inte avslutats.

Östling är alltså inte en av de 3-4 personerna?
– Nej.

Östling har inte ens förhörts?
– Nej. Åklagaren har meddelat att han avser förhöra Östling, men det är skillnad jämfört med Rapports påstående att Östling ska åtalas.

Så åklagaren har sagt att han avser att förhöra Östling i Irak-ärendet?
– Ja, kanske. Fråga åklagaren.

– Men jag kan dementera uppgifterna enligt det intryck man får från Rapport - att Östling ska åtalas.

– Han är för det första inte ens delgiven misstanke.

Varför menar du att Rapports uppgifter är kontroversiella för att Rapport sänds i en public service-kanal?
– Då har man ju större krav på fakta och saklighet.

De 3-4 personerna som omfattas av utredningen var enligt Danielsson engagerade i leveranser till Irak under den aktuella perioden.

– De var ansvariga i den regionen då i någon form. Jag kan inte detaljerna.

Finns det möjlighet för Realtid.se att intervjua dem?
– De får inte prata med pressen. Det som de är misstänkta för är en sak mellan åklagaren och de misstänkta.

Är inte det upp till de misstänkta själva om de vill tala med pressen?
– Men de har valt att inte kommentera detta.

– Vi har fått frågor om det här nu i 4-5 års tid.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Realtid.se skrev om Scanias resultatrapport för tredje kvartalet när den presenterades häromveckan [separat artikel 2].

Enligt rapporten blev Scanias resultat före skatt 3352 miljoner kronor under kvartalet, medan aktieanalytikerna hade räknat med ett resultat på 2898 miljoner kronor enligt Reuters och 2964 miljoner kronor enligt SME Direkt.

Men Direkt skrev exempelvis att Scanias orderingång av lastbilar och bussar uppgick till 15.000-16.000 fordon medan aktieanalytikerna där hade förväntningar på nästan 19.000 fordon.

Dessutom låg det en positiv valutaeffekt på 575 miljoner kronor i tredje kvartalets resultat för fordon och tjänster enligt Direkt.

Aktieinvesterarna reagerade därför negativt och sänkte Scanias aktiekurs med 5-6 procent under rapportdagens inledande handel.

Scania-aktien hade en topp på över 200 kronor sommaren 2007. Sedan föll den till 50-60 kronor i slutet på 2008, för att sedan återhämta sig till cirka 150 kronor före resultatrapporten. Därefter har den fallit till nuvarande nivåer kring 140.

Scanias resultat per aktie blev 2,88 kronor under tredje kvartalet 2010, jämfört med 0,35 kronor för tredje kvartalet 2009.

Volkswagen äger 59 procent av Scania, och är även huvudägare i tyska lastbilstillverkaren MAN som för sig äger 13 procent av Scania.

Totalt är Scania värt 115-116 miljarder kronor på börsen enligt Bloomberg.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: