Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Teknik, Media & Telekom

Annons:

tcs473x365.jpg
Hur tillfredsställt är du på en skala från ett till hundra med din it-leverantör? Så här svarade kunderna i Norden för de konsultbolag som fick vara med i undersökningen. Källa: Equaterra.

Indien regerar IT-Sverige

Tata Consultancy Services sopar banan med Logica, Accenture och övriga konsulteliten. Men hur länge? Och när kommer Kina in i matchen?

carlhenrik200.jpg
Carl-Henrik Hallström är chef för Equaterra i Norden som fått hjälp från Londonkontoret att genomföra och sammanställa den årliga undersökningen av underleverantörer inom it.
Foto: Equaterra.

Den europeiska sourcingrådgivaren Morgan Chambers började för fyra år sedan fråga it-chefer vad de tycker om sina leverantörer. Amerikanska Equaterra köpte Morgan Chambers för tre år sedan och har fortsatt att publicera betyg på it-jättarna.

Det handlar om mycket pengar, närmare 50 miljarder kronor om året bara i Norden.

Nästan alla köper ju in tjänster från andra företag – för att spara pengar, för att få tag på folk och för att komma till skott snabbare.

Tilltron till den egna organisationen sjunker. Outsourcingmarknaden för it ökar med tio procent om året här hemma.

I år avtecknar sig en leverantör som avsevärt bättre än de andra i undersökningen: indiska megakonglomeratet Tatagruppens konsultarm Tata Consultancy Services, TCS.

Av de indiska it-konsulterna i Norden är TCS störst. TCS ökade omsättningen med åtta procent och vinsten med 47 procent under det kvartal som redovisades i april.

TCS har 175.000 anställda över hela världen. 10.000 anställdes under det senaste kvartalet. Alla får nu minst tio procent högre lön för att inte börja jobba för konkurrenterna.

TCS är inte ensamma om att etablera sig utanför Indien. I Sverige har också bland andra Infosys, Wipro, HCL och Cognizant fått fäste.

I fjol fick de vara med som en gemensam grupp i undersökningen och fick då bäst betyg av alla – också i tävlan mot TCS.

I år får de inte vara med som grupp. Om de hade fått de hade de slagit många andra konsultbolag – men inte TCS.

De kvalar inte heller var och en för sig. Equaterra har dragit en gräns för hur många kunder ett konsultföretag måste ha för att få vara med i undersökningen. Varje avtal måste också omfatta ett antal miljoner kronor.

Däremot finns det ingen viktning av affärerna sinsemellan. Alla kunder har en röst. Alla affärer är lika betydelsefulla för det sammanräknade betyget.

Den här definitionen är helt avgörande för vilka slutsatser det går att dra av rankingen. Med andra regler skulle många mindre konsultbolag dyka upp på listorna. Norden är en exceptionellt fragmenterad marknad. Alla vill vara här.

Ändå går inte att ta miste på att TCS slår konkurrenterna med god marginal.

Ericsson, Nokia Siemens Networks, Telenor Danmark, Saab Aerospace och Unibet är kunder till TCS i Norden. TCS har 14 kunduppdrag hos 11 kunder med i undersökningen.

Samtliga kunder som svarat är huvudsakligen nöjda med TCS. Det kan ingen annan skryta med. Tre är väldigt nöjda.

TCS blir bara bättre och bättre. Upplevelsen av prissättning, kvalitet, ansvarstagande och kundrelationer får bättre betyg än för ett år sedan.

Ursvenska Logica är på många sätt störst på it i landet. Logica har 42 avtal med i undersökningen. Logica har förstås också folk i Indien, omkring tusen anställda. De får också mycket bra betyg – men slår inte TCS.

När vänder det? Kanske peakar TCS någonstans här. Storbritanninen är Europas största sourcingmarknad och var flera år före Sverige på att upptäcka Indien.

Här är de indiska konsultföretagen inte längre riktigt lika angelägna. Kunderna gör inte längre skillnad mellan inhemska och indiska företag. Alla har ungefär samma balans, samma andel offshore.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




I Sverige köper kunderna dessutom gärna nearshore, från Baltikum, när det gäller kundtjänst och serverdrift.

Men systemutveckling och systemförvaltning är indierna bäst på.

I Indien skickar konsultbolagen i sin tur vidare jobben till Malaysia, Vietnam och Filippinerna.

Men aldrig till Kina. Är det bara fördomar och språkförbistring?

– Jag vet inte, säger Equaterras nordenchef Carl-Henrik Hallström.

Han kan namnet på hundratals små och stora lokala och globala it-konsulter, men inte på ett enda outsorcingföretag från Kina.

– Men visst, när en förändring väl kommer så kommer den fort.

Det går att dra en del andra slutsatser av svaren också. Företagen får själva veta vilka som är missnöjda och varför. Det är få som klagat – de flesta röstar förstås med fötterna.

Men en del kryper fram: Kostymkonsulten Accenture och andra amerikaner upplevs som oflexibla av godtrogna och informella svenskar. Kanske är det alltför misstänksamma avtalsformuleringar som spökar. Här tar svenska jätten Logica enkla poäng.

Undersökningen omfattar sammanlagt 440 avtal som 220 kunder tecknat med outsourcingföretag i Norden. Det motsvarar två tredjedelar av den Nordiska sourcingmarknaden.

  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Teknik, Media & Telekom

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: