Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Realtid.se Börs

Annons:

KILSTA METALL PÅ NGM-BÖRSEN:

Skrotkungens koppling till Malexander-morden

UPPDATERAD Anhållen två gånger när han var vd. Här är Anders Sydborgs bevis på att han är oskyldig.

sydborg473inneuppe.jpg
Anders Sydborgs Mercedes-Benz SLR McLaren utanför Hotell Anglais i Stockholm. (Fler bilder under artikeln.)
Foto: Realtid.se
Sydborg_Anders_170.jpg
Anders Sydborg
I sin kommande bok berättar Kilsta Metalls grundare Anders Sydborg om avgången som vd och dramatiken i sitt liv. Eller rättare sagt: Han går igång redan nu.

Anders Sydborg grundade börsnoterade skrotbolaget Kilsta Metall, men har själv valt att lämna vd-posten för att bli produktionschef i bolaget.

I vår släpper han självbiografin ”King of the castle”. Realtid.se har fått en försmak.

Det var häromdagen som en Mercedes-Benz SLR McLaren med ett nypris på 5 miljoner kronor stod utanför Hotell Anglais i centrala Stockholm precis vid Stureplan.

Enligt Transportstyrelsen är bilen registrerad på bolaget Svensk Förbränningsåtervinning AB.

Enligt Affärsdata är Anders Svärdvik född 1971 bolagets vd och enda ordinarie styrelseledamot.

På nätet står bland annat på aktiesajten Redeye att Svärdvik är grundare och huvudägare i skrotbolaget Kilsta Metall som är noterat på NGM-börsen.

Realtid.se ringer upp Kilsta Metall som är beläget vid Karlskoga i Värmland, och får tag på vd Christian Karstensen.

Har du tid att prata lite?
– Jag är ganska upptagen ända fram till jul tyvärr, säger han.

Vi skriver lite om Anders Svärdvik. Känner du till honom?
– Ja, han har gift sig och heter Anders Sydborg numera.

Är han kvar i Kilsta Metall?
– Ja, han är produktionschef.

Var det han som grundade bolaget?
– Det stämmer.

Vad är affärsidén? Metallåtervinning?
– Ja.

Hur får ni in råmaterialet? Kommer folk till er med det, eller åker ni ut och samlar in det?
– Det finns alla varianter.

Exempelvis industririvningar, sortering av av slagg ute på verk, och deponier.

Är Kilsta Metall en framgångssaga?
– Vi var det före finanskrisen.

– Men sedan föll metallpriserna med 80 procent.

Någon speciell metall du menar då?
– Framför allt järn.

Enligt sin senaste resultatrapport visade Kilsta Metall ändå upp en vinst före skatt på 0,9 miljoner kronor under de första nio månaderna i år, trots att intäkterna föll med 61 procent till 16 miljoner kronor.

– Från tredje kvartalet 2008 till andra kvartalet 2009 gick vi back rejält.

– Det är nu under tredje kvartalet 2009 som det har vänt.

– Nu har volymerna gått upp och priserna är bättre.

När läget var pressat i december 2008 valde Kilsta Metall att sälja sin enda skrot utanför Karlskoga.

Den låg i Norrköping.

Har ni stora skulder i dagsläget?
– Nej, inte överdrivet. Det tycker jag inte.

Enligt den senaste balansräkningen har Kilsta Metall skulder på 25 miljoner kronor, motsvarande cirka hälften av det bokförda värdet av bolagets tillgångar.

Är Anders Sydborg själv delägare i Kilsta Metall?
– Han är nog den största delägaren via sitt bolag.

Vilken ägarandel har han?
– 15 procent.

Och hela Kilsta Metall är värt kring 30 miljoner kronor på börsen?
– Det stämmer.

Nu ligger bolagets fokus enligt Karstensen på att aktivt söka ytterligare uppdrag såsom industririvningar och slaggsorteringar.

Här avser slaggsorteringar att man tar fram metallerna ur gamla restprodukter.

Realtid.se får tag på Sydborg själv via Karstensen.

Hur står det till?
– Det är inte så illa, säger Sydborg.

Får man fråga lite om din bil?
– Ja, visst.

Vad är det för modell?
– En McLaren SLR.

Hur länge har du haft den?
– Sedan i maj kanske.

Vad är det för årsmodell?
– En 05:a eller 06:a.

Hur mycket betalade du för den?
– Vad fasen var det?

– 2,5 miljon eller så.

Nypriset ligger väl på 4-5 miljoner kronor?
– Ja, 4,9 miljoner.

Men du lyckades betala hälften för ditt begagnade exemplar?
– Det är så det är i finanskrisens tider.

– Sedan gäller det att hitta ett ett bra exemplar också.

– Det finns till och med lite billigare exemplar av den här modellen.

– Men det gäller att hitta en bra bil med dokumentation och så.

Det låter som att du har gjort en bra affär?
– Jag vet inte.

– Med bilar och kärringar är det bara utgifter.

– Men man kan inte vara utan något av dem.

Köpte du bilen i Sverige?
– Jag köpte den från McLaren i Tyskland, via en bilhandlare i Sverige.

Via internet?
– Nej, jag känner bilhandlaren.

– Sedan hyr jag ut den här bilen också.

– Det brukar vara i samband med bröllop och studenten.

Som utgångspunkt hyr Sydborg ut bilen med chaufför.

– Men ibland hyr jag ut den utan chaufför också.

Vad kostar det?
– Det är dyrt.

10.000 kronor per dag?
– Det beror på vad man ska ha bilen till.

– Vi offererar bilen för uthyrning beroende på ändamål såsom bröllop, födelsedagar eller studenten.

– Till 99 procent brukar vi hyra ut bilen med chaufför, men även i enstaka fall utan chaufför om det är till någon vi känner väl.

– Det är lite olika.

Hur mycket skulle det kosta för Realtid.se att hyra bilen en dag och testköra den?
– Vi kan skicka en offert.

Hur snabbt?
– Ganska fort. Nästa vecka kanske.

Men vilken kostnad skulle det bli, grovt räknat?
– Säg 25.000 kronor per dag.

Inklusive moms?
– Ja.

Hur är bilen att köra?
– Det är en av de svåraste bilar jag har kört.

– Det är så breda däck, så den ”spårar” väldigt enkelt.

– Den blir svårstyrd.

– Och så är den väldigt understyrd.

– På plan asfalt är bilen oslagbar.

– Då är det ett djädra fäste.

Bilmodellen har 625 hästkrafter.

Är det turbo?
– En kompressormatad V8:a.

– Istället för turbo är det en kompressor i motorn för bästa effekt.

– Och när man bromsar i höga hastigheter fälls en vinge upp där bak för att trycka ner bilen.

Märks det?
– Det påverkar lite grand.

Hur lång tid tar det för bilen att göra 0-100 kilometer i timmen?
– 3,8 sekunder tror jag.

Och toppfarten?
– 350-360 kilometer i timmen.

Det är nästan Koenigsegg-nivå?
– Ja.

Hur snabbt har du åkt?
– Jag har åkt fort.

Hur är bilen att köra när det går snabbt?
– Den är stabil i de högsta hastigheterna.

Och bränsleekonomin?
– Den ska man nog inte kolla på.

– Har man en sådan bil ska man inte kolla på hur mycket den drar.

Ägs bilen av Kilsta Metall?
– Nej, den ägs av Svensk Förbränningsåtervinning AB.

Har det bolaget bara uthyrning av den här bilen som enda affärsidé?
– Nej, för fasen.

– Det är en liten bisyssla.

– Bolaget köpte bilen som ett samlarobjekt, för att vi tror att bilen kan ha en bra värdeutveckling i framtiden.

– Och vi hyr inte ut den så mycket.

– Den går kanske bara 300-400 mil per år, så totalt har den gått 1900-2000 mil.

Får man fråga om Kilsta Metall också?
– Ja.

Var det du som grundade bolaget?
– Ja, år 2006 var det tror jag.

Vad gjorde du innan dess?
– Jag hade ett annat bolag då som jag byggde upp med verksamhet inom slaggsortering och fragmentering.

– Det sålde vi år 2005 till Ragnsells för 40 miljoner kronor minus lån.

– Sedan började jag om och startade Kilsta Metall med motsvarande verksamhet.

Är Kilsta ett ortsnamn där bolaget finns?
– Det är ett område vid Karlskoga som heter Kilsta.

Ligger det mitt ute i skogen?
– Det är Bofors gamla område där de förut tillverkade kanoner.

Men Bofors verksamhet upphörde år 1987 och flyttade till andra ändan av Karlskoga.

– Sedan var det en entreprenör som köpte området, och vi köpte det av honom år 2005 eller 2006.

Vad kostade det?
– Vi köpte det i olika etapper.

Det fanns lite andra fastigheter som styckades bort.

År 2006 styckades en fastighet i området av och såldes till stålbolaget Uddeholm som numera ägs av österrikiska staten.

Stämmer det att du är produktionschef nu i Kilsta Metall?
– Ja.

Vilken roll har du då?
– Jag säljer mycket material, och ser till att produktionen fungerar.

Är det lätt eller uppstår det mycket krångel?
– Det senaste året har inte varit enkelt.

– När vi startade Kilsta Metall hade vi ett resultat före skatt på 15,5 miljoner kronor första året.

– Det tyckte jag var ganska bra med intäkter på 40 miljoner kronor drygt.

– Sedan kom den djävla finanskrisen förra året som höll på att ta knäcken på oss.

Kilsta Metall tvingades då att be ägarna om kapitaltillskott via nyemission.

– Men jag tycker att vi har repat oss ganska bra.

– Det senaste kvartalet tjänade vi bra med pengar.

Det var det tredje kvartalet då Kilsta Metalls intäkter sjönk med 48 procent till 6 miljoner kronor, men resultatet före skatt blev 2,5 miljoner.

Håller lönsamheten i sig på årsbasis innebär det en vinst per aktie på 3,5-4 öre varvid Kilsta Metall-aktien vid en kursnivå på 17 öre värderas till ett p/e-tal på 4-5.

– Vi ser positivt på framtiden.

En affärsmöjlighet för Kilsta Metall är att åta sig uppdrag att återvinna material vid rivningar av stora anläggningar.

– Vi räknar på några stora jobb.

Hur många tror ni att ni får in?
– Vi räknar på 2-3 lite större jobb.

– Sedan uppe i Karlstad håller vi på och river Svenska Rayon-fabriken som Refaat El-Sayed ägde.

Kilsta Metall har två månaders jobb kvar på det projektet.

Så ni fokuserar helt på att jobba med Svenska Rayon-projektet nu?
– Nej, vi har full fart på verksamheten i Karlskoga också.

– Deponin går för full fart, och det är även full fart med upparbetningen av metaller.

”Deponin”?
– Det är Bofors gamla deponi där de slängde slagg i form av gjöt från stålverket.

– Vi fick tillstånd för att återvinna det.

– Det visade sig att marken inte var förorenad, så vi gräver ut och plockar ur metallen.

Tjänar ni mycket pengar på det?
– Vi gjorde det. Priserna idag gör att det inte är någon jätteaffär, men det rullar på.

Det är järnpriset som i dagsläget ligger kring 1.400 kronor per ton enligt JBS (”Järnbruksförnödenheterna”).

Verkar det som att prisnivån är på väg upp?
– Jag tror att det har stabiliserat sig och kan börja gå upp lite i början på nästa år.

Hur stora intäkter tror du att Kilsta Metall kan generera helåret 2009?
– Det vill jag inte uttala mig om.

– Jag sitter inte i styrelsen längre.

Har du en ägarandel på 15 procent i Kilsta Metall?
– Det är väl något sådant.

Har du förändrat ditt innehav på sistone?
– Jag har väl köpt och sålt lite.

– Sålt lite har jag gjort.

Har du någon avsikt med ditt innehav?
– Min tanke är att tanka på lite mer.

– Med en börskurs på nuvarande nivå ska jag nog tanka på lite mer.

– Jag sålde lite aktier till en börskurs på drygt 20 öre.

– Det berodde bara på ett stort fastighetsprojekt jag håller på med och behövde lite likviditet till det.

– Och så hade jag lite restskatt.

– Så jag ska nog tanka på lite.

Hur mycket då?
– Kanske en ganska stor post.

Kommer du att dubbla din ägarandel?
– Inte så långt ifrån kanske.

– Det beror på hur mycket jag kan köpa på marknaden.

– Till de här nivåerna [med en börskurs på 16-17 öre i skrivande stund] är det helrätt.

Enligt Sydborg finns det några andra aktieägare som har ganska stora aktieposter.

Och många aktieägare har sina innehav via aktiemäklarfirmor som Avanza och Nordnet, och syns inte som enskilda ägare.

Finns det några kända namn bland de övriga större aktieägarna?
– JP Morgan.

Är det JP Morgan självt som äger de aktierna, eller är det för deras kunders räkning?
– Det vet jag inte.

Det är i alla fall ett aktieinnehav på 6 miljoner aktier, motsvarande en ägarandel på drygt 3 procent enligt Sydborg.

Så du ser goda affärsmöjligheter i skrotbranschen?
– Ja.

– Vi har haft väldigt bra lönsamhet fram till det här året.

– Och det hade vi även i företaget innan Kilsta Metall.

– Det är bara år 2008 och en bit in på 2009 som det har varit katastrof.

Från början var även aluminium en stor del av verksamheten.

– Och aluminiumpriset beror på hur det går för bilindustrin.

– När bilindustrin dog fanns det ingen efterfrågan längre på aluminium, medan lagrena växte.

– Det hör till orsakerna.

– Förr tog mediabevakningen av lågkonjunkturen ganska lång tid.

– Men den här gången slog lågkonjunkturen till som hårdast över en natt i oktober 2008.

Har det klarat upp sig nu?
– Det börjar väl bli en liten förbättring.

Varför är du inte vd längre i Kilsta Metall?
– Jag tycker som så att för det första så har ni skrivit lite om mig förut.

– Det var när jag blev anhållen i maj år 2008.

– Då skrev ni ”Skrotchef anhållen”.

– Det handlade om att jag för Kilsta Metalls räkning hade tradat en robotanläggning som man har till att svetsa rör till värmeverk.

– Jag hade köpt anläggningen från ett företag i Göteborg, och företaget hade fakturerat mig för den.

– Men då sa jag till dem att det var fel på deras faktura.

– Jag sa att Kilsta Metall är ett börsnoterat bolag, så att de måste specificera vad det är vi har köpt mycket noggrannare.

– Då skickade de en ny faktura där det var lika galet.

– Och så skickade de en ny faktura igen som vi betalade.

– Sedan blev det så tokigt att den här firman blev föremål för en skatterevision i Göteborg.

– Och vid skatterevisionen hittades de felaktiga fakturorna som inte var makulerade i systemet.

– Då tror idioterna på skattemyndigheten att jag har fått ut 10 miljoner kronor genom luftfakturor på Kilsta Metall.

– Och i stället för att ringa vår bank eller våra revisorer, så stormar de mig på mitt slott vid Norrköping.

När var det här?
– Det var den 15 maj år 2008.

– Då kommer det 16 snutar och stormar hela slottet med hundar och allt skit.

– Det var värsta grejen.

– De tar med mig in till polisstationen i Norrköping, och vidare till Linköping för transport till Göteborg.

– Och så kommer jag fram till Göteborg.

– Där sitter en kvinna som heter Heikki med mina fakturor.

– Och jag säger att ”Tyvärr så är ni ute och cyklar.”

– Jag sa precis som det var att det här inte utgör några konstigheter, och ”Jag vill att ni släpper mig nu.”

– Men de sa ”Nej”, och att de måste ringa åklagaren först för att se om jag skulle häktas.

– Sedan gick det till söndagen och jag var helt 100 på att jag blivit häktad.

– Och jag tyckte att det bara var att kolla upp om någon annan i Sverige råkat ut för något liknande.

– Sedan kom allt fram via min advokat Björn Hallengren.

– Killarna i Göteborg visade sig vara skojare som försökte kapa mitt bolag.

– De försökte komma åt över 2 miljoner kronor av de 20 miljonerna jag hade på kontot, och fick 6 års fängelse i samma veva.

– Jag hade aldrig träffat dem tidigare och har aldrig träffat dem efteråt.

– Och domaren blev alldeles tokig och sa ”Ge er. Släpp honom!” till åklagaren om mig.

– Så jag släpptes direkt.

– Efter två månader kom det sedan en ursäkt om att de hade gjort fel.

– Och jag fick en jättestor skadestånds-summa; 9.700 kronor.

– Samtidigt tror jag att Kilsta Metall-aktien föll kraftigt på hela incidenten, och jag hade då 25-35 miljoner aktier i bolaget.

– Så jag förlorade mycket pengar på allt.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


– Och jag skulle göra en stor fastighetsaffär i Bryssel där jag äger stora fastigheter, och hade ordnat lån hos banken veckan innan.

– Banken sa att ”Vi tar 6-7 miljoner kronor från ditt konto så länge och sätter in pengarna igen när vi har kört det i vårt system.”

– Men jag ville inte att pengarna skulle tas ut.

– De lämnade mig med 16.000 kronor på kontot i ett företag som egentligen hade en stark balansräkning.

– Så jag fick sälja fastigheter med jätteförluster i Stockholm för att klara ut allt.

– Och den jätteförlusten gjorde att revisorn blev grinig efter en sådan affär.

– Sedan fick jag inte låna en krona av banken som fram till veckan innan velat låna ut 15 miljoner.

– Det blev stendött att få krediter på grund av det misstag jag blev utsatt för.

– Och det har även gjort att jag åkt på mycket skit i samband med Kilsta Metall också.

– Jag hade ingen roll i det här.

– Jag var helt oskyldig.

– Men när folk på större företag hör att skattemyndigheten är inblandad och polis, så blir alla livrädda.

– Så därför tyckte jag att jag ville hålla mig lite mer i bakgrunden.

Det var inte så att du fått något näringsförbud eller så som förbjuder dig att vara vd?
– Nej, inte alls.

– Problemet med Sverige att det är den största diktaturen efter det forna Sovjetunionen.

– Enskilda personer på skattemyndigheten går in och har åsikter om saker - personliga åsikter.

– Det orsakar så mycket elände för människor, och inget personligt ansvar har de.

– De kan göra i princip vad som helst och ber om ursäkt för att det blivit fel.

– Men då är skadan redan skedd.

– Det är fruktansvärt, vissa saker.

– Och visst - många är riktiga skurkar, men jag känner många som blivit skönstaxerade och dömda fast de är oskyldiga.

– De har skönstaxerats och tvingats lämna hus och hem för att någon tycker att det är på ett visst sätt.

– I övriga världen måste misstankar av det här slaget bevisas.

– Men i exempelvis Sverige räcker det med att man är skäligen misstänkt för att bli häktad.

– Och att komma ur häktningen är inte enkelt.

Nu är du helt frikänd från det som det här gällde?
– Ja, det ärendet är nerlagt.

– Det var inga konstigheter.

Men det påverkar dig fortfarande?
– Ja, det är helt otroligt.

– Och precis två veckor innan polisen stormade mitt slott, så hade de gjort en skatterevision av mitt bolag helt utan anmärkning.

– Sedan kom den här skiten som de senare fick lägga ner.

– Så säger de att de vill göra en ny skatterevision efteråt.

– Jag säger ”Ok, varsågod!”.

– Ett år senare får jag hem en räkning på 15 miljoner kronor, som de hävdar har att göra med pengar från fastighetsaffärer jag tjänade flera år senare.

– Jag var i länsrätten i somras på muntlig förhandling om det.

– Och då körde vi över skattemyndigheten på alla punkter.

– De förlorade på alla punkter.

– De var så fel ute och cyklade.

– Allt hade gått rätt till, vilket fastighetsmäklaren, advokater och jurister intygade.

– Det fanns inget konstigt i affären.

– Och så förlorade de.

– Men i tidningen sedan stod det ”Slottsherren misstänkt för miljonfiffel”.

– Långt nere i artikeln fanns det sedan en liten smårubrik: ”Vann och fick 15 miljoner”.

– Bara en sådan artikel...Det är ju fel.

Vilken tidning var det?
– Det var i Norrköping.

Kan allt sådant här bero på den svenska avundsjukan tror du?
– Ja, och det är dumt av mig att åka omkring i den här bilen.

– Men jag köpte den i maj för att djävlas med skattemyndigheten.

– Jag har egentligen inget behov av den.

Vad heter ditt slott?
Ållonö.

Slottet byggdes år 1673. År 1719 kom ryssarna och försökte bränna ner slottet, men det var bara övervåningen som brann.

Hur hittade du Ållonö?
– Jag hade en herrgård som jag och min förra sambo sålde i början eller mitten av år 2007.

Den hette Kimsta.

– Sedan har jag alltid sedan jag såg Ållonö för första gången tyckt att det var vackert.

– Jag försökte komma i kontakt med ägarna och få dem att sälja det.

– Det var en kille som hette Tomo Tillman som plundrade ett bolag på Helsingforsbörsen och dömdes till ett ganska långt fängelsestraff.

– Han satt och tryckte i Spanien i en husarrest och kom aldrig till Sverige.

– Efter mycket om och men skickade Tomo en springpojke som gjorde upp affären den 1 december år 2007.

Hur mycket fick du betala?
– 21 miljoner kronor.

Tycker du att det var värt det?
– Annars skulle jag inte ha köpt slottet.

– Och år 2007 var mitt år.

– Jag var då inblandad i affärer för 500 miljoner kronor.

– Kilsta Metall visade en vinst på 15,5 miljoner kronor.

– Före avskrivningar var det 20-25 miljoner.

– Och så hade jag gjort andra affärer.

– Så 2007 var mitt år.

Hur mycket tjänade du då?
– Jag hade 13 miljoner kronor i lön och andra inkomster privat, plus det jag tjänade på mina bolag.

Hur mycket skulle du få för slottet idag tror du?
– Jag har fått bud på 50 miljoner kronor men tackat nej.

Vem gav det budet?
– Det är en kille med ett fastighetsimperium som vill flytta hem till Sverige.

Vad heter han?
– Det vill jag inte säga.

– Men nu har jag gett bort slottet till min fru den 15 augusti.

– Det var väl en fin liten bröllopspresent?

Man får anta att du har känt henne länge då?
– Alla säger ”Varför ger du bort ett slott värt 50 miljoner kronor? Tänk om hon drar iväg?”

– Men vad gör det om hon drar?

– Jag har gott om andra pengar.

Hur stor förmögenhet har du i övrigt?
– Mitt företag Svensk Förbränningsåtervinning har ett eget kapital på 40 miljoner kronor.

– Och jag har ett ganska bra övervärde i fastigheter.

– Jag gör stora affärer i Bryssel och säljer av mitt fastighetsinnehav där.

– Det ligger vid EU-parlamentet vid Place Madou.

– Och så säljer jag lägenheter i Tierp till ett företag.

– Jag är engagerad i lite andra bolag med fastigheter och marker runt om i Sverige.

– Men snålheten får aldrig bedra visheten.

– Jobb och pengar är inte allt.

– Det finns mycket annat.

– Folk skämmer ut sig och gör vad som helst för pengar.

– Själv så älskar jag att jobba.

– Men jag är aldrig snål.

– Och jag har aldrig tänkt att jag bara är ute efter pengar.

– Det är därför jag har lyckats.

– Min ekonomi kraschade på 90-talet, så jag vet hur det känns när någon tar allt ifrån en.

– Jag började när jag var 18-20 år att handla med skrot.

– Vi hade ett gjuteriföretag i familjen sedan tidigare.

– Sedan jobbade jag som en dåre, och i början på 90-talet när jag var 20 år så begrep jag inte mycket.

– Men mycket affärer gjorde jag.

– Förr fanns det tattare som åkte runt i Sverige med lastbilar och köpte och sålde tillsammans med hela sina familjer som åkte med.

– De kom till mig och sålde mycket och jag köpte.

– Men de redovisade inga momser, vilket ledde till en skattesmäll så att jag höll på att ramla baklänges.

– Jag och firman gick i konkurs.

– Chansen för att jag skulle arbeta mig tillbaka var egentligen noll.

– Nu kan jag säga att jag håller på att skriva en bok om allt som ska släppas i mars.

– Jag har anställt en spökskrivare, Maria Korneliusson från Göteborg, som har jobbet med det här i 7-8 månader.

Vad ska boken heta?
– ”King of the castle”.

– Boken kommer att beskriva mitt liv och allt jag varit inblandad i.

– Jag har exempelvis varit misstänkt i samband med Malexander-morden.

– De trodde att jag tagit hand om rånarnas pengar.

– Jag har varit inblandad i mycket skit, men till 99,9 procent så har jag varit oskyldig.

– Visst har jag gjort lite dumheter ibland, och då får man stå för det.

Hur blev du indragen i Malexander-morden?
– Jag kände en av killarna som var med om det där, Mats Nilsson som senare spelade piraten i ”Sju tre” av Lars Norén.

– När det kom fram satt jag häktad i 16 dagar för den skiten.

– Sedan kom det ett jättestort belopp på 4.700 kronor i skadestånd och en liten ursäkt.

– Så jag är ganska trött på allt det där, och bestämde mig för att skriva en bok.

Hur lång blir den?
– Lite drygt 300 sidor.

– Så jag har träffat många bra människor i livet som är jättebra.

– Sedan har jag träffat en del jubelidioter som har djävlats, och satt dit mig på falska grunder.

– Nu har jag lekt detektiv och tagit bilder på vad de sysslar med.

– Det kommer att bli ett djävla liv.

Skriver du om några kända personer i boken?
– Gudryn Schyman och Mona Sahlin.

Står det bra eller dåliga saker om dem?
– Jag tycker inte så bra om dem.

– Att Mona Sahlin var näringsminister - en sådan kärring har ju inte ordning på sina egna finanser.

– Och så ska hon vara med och styra Sverige.

– Gudrun Schyman sedan går på festivaler dyngrak.

– Kvinnorna röstar på henne eftersom de till 70-80 procent är fyllekärringar.

– Sedan hade jag problem med en Bosse Svensson i Vimmerby.

– Han var polis och samtidigt vice kommunalråd.

– Han ägnade tio år åt att terrorisera mig.

– Det blev en husrannsakan från skattemyndigheten.

– Och det värsta var att han satte dit mig på falska bevis.

– Alla mina bevis ”försvann” plötsligt.

– Jag hade dokumenterat allt så noga.

– Han jagade mig i tio år.

– Tre månader innan fallet skulle preskriberas, så dömdes jag för bokföringsbrott och skattebrott.

– Straffet blev samhällstjänst och böter.

– Så han jagade mig i tio år och satte mina företag i konkurs.

– Han väntade i tio år med att köra rättegången.

– Så behandlades jag och mina företag med 40 anställda.

– Ok, jag gjorde väl lite fel.

– Men det var aldrig några luftfakturor i bokföringen som det påstods.

– Jag var 20 år och hade handlat med tattarna.

– Jag anklagades för luftfakturor, men bevisade att det var fel.

– Jag bevisade det svart på vitt.

– När man är 20 år så är man kaxig och tycker att man har rätt.

– Jag var inte ödmjuk som nu.

– Hela den processen tog sådana resurser i anspråk eftersom det gick så långt.

– Det kostade staten så mycket pengar.

– Om jag inte blivit dömd, hade jag stämt staten på hur mycket som helst.

– Det var på samma sätt jag stämde Nordbanken i slutet på 90-talet.

– De sa upp mina lån utan skäl.

– Det blev sedan en förlikning på 400.000-500.000 kronor.

– Hade de hittat något fel hos mig hade de ju inte gett mig en halv miljon.

– Det var en historia för många år sedan.

– Nu har jag gått vidare i livet.

– Jag är en väldigt stark och målmedveten person.

– Annars hade jag aldrig hamnat där jag är idag.

– Jag kom från en håla med familjeföretaget Storebro Gjuteri där bara gamla sossar fanns som anställda.

– Nu är jag överlycklig över att det har gått så bra för mig, och kommer att ge ut boken om mitt liv.

Kommer den att ges ut på något förlag?
– Vi förhandlar lite med olika förlag.

– Men jag kommer att ge större delen av ett eventuellt överskott till typ någon fond som ”Min stora dag” eller Cancerfonden.

– Boken har i alla fall kostat över en halv miljon.

– Spökskrivaren har jobbat på heltid med den.

– Där kommer det att stå allt om när polisen stormade slottet.

– Och min sambo blev tokig och drog pistol eftersom hon trodde det var inbrott.

– Så slottsfrun blev dömd för vapenbrott.

– Hon dömdes för vapenbrott till 120 timmars samhällstjänst.

Det låter som att det här skulle kunna bli en film?
– Ja, jag har kontaktat Kjell Sundvall.

– Och visst har det hänt en massa grejer under resans gång.

– Man glömmer mycket.

– Men när jag har jobbat med boken, så kommer allt tillbaka mer och mer.

– Vi hade exempelvis problem även när Kilsta Metall skulle börsintroduceras.

– Då var det en galen finansmäklare från Norrköping som lurade upp alla och sålde Kilsta Metall-aktier till dem för över 3 kronor styck.

– Vi sa till honom: ”Vad du än gör, sälj inte våra aktier för mer än 2 kronor styck.”

– Visst ville vi ha en vettig ersättning, men han började sälja till alla möjliga inklusive sin egen morsa och styvfarsa.

Hur kunde han sälja dem för så mycket som 3 kronor?
– De såg hur bra det gick för oss.

– Under den tiden så gick det så bra att det bara sjöng om Kilsta Metall.

– Det var i samma veva som polisen hämtade mig våren 2008.

– Då köpte han en ny Ferrari.

– Och mitt på dagen åkte idioten bort till OKQ8-macken i Norrköping där turkarna satt i sina BMW:ar från 90-talet.

– Så vevade han ner rutan och sa ”Turkdjävlar! En sådan här bil kommer ni aldrig att ha råd med!”

– ”Men om ni suger min kuk ska ni få åka med en sväng!”.

Sedan gasade han iväg runt hörnet, men i stället för att bromsa kraftigt så tryckte han fel och gav full gas.

– Han slant så att Ferrarin körde in i tre andra bilar och totalkvaddades.

Hur är det möjligt?
– Jag har själv kört lite på bana, och pedalerna sitter väldigt nära.

Norrköpings Tidningar gjorde till och med ett bildspel med den kraschade Ferrarin och bilarna runtomkring.

Expressen skrev även om det.

– Det var lyxkraschen i Norrköping som du kanske har hört talas om.

– Jag har med löpsedeln från tidningen om det i min bok.

– Sedan finns det en annan grej som har hänt som jag skriver om i boken.

– Det kommer du att bli helt chockad över.

– Jag var på väg att säga det - ibland pratar jag för mycket, men det får du läsa om i boken.

Hur gammal är du nu?
– 38 år.

Vad har du för framtidsplaner?
– Jag håller på med en helt ny grej nu mycket också, tillsammans med några killar som står precis bredvid mig här nu.

– I Östersjön finns det ett antal tusen vrak på havsbotten som måste saneras.

– De här killarna har hållit på i tio år med vrakdykningar som hobby.

– Jag var med dem ute lite i somras.

– Det finns mängder med vrak som ingen annan har hittat.

– Min tanke nu är att köra igång nu och leta upp vrak, och sedan begära bärgningsrätt.

– Då kan man till att börja med få rätt till lastens värde.

– Och det finns ett vrak där ute med koppar för 30-40 miljoner.

– Sedan kan vi i framtiden erbjuda staten ett sätt att sanera oljan i båtarna.

– En del vrak ligger längst ned på 100 meters djup där det bara är 4 grader varmt.

– Då har oljan stelnat.

– Då är vårt koncept att köra ner en robot som värmer upp oljetanken och suger upp olja.

– Det tror vi är framtiden.

– Och Kilsta Metall kan få kontrakt att ta hand om allt skrot.

– Det är tanken.

Är det inte bättre att låta båtarna ligga kvar?
– Nej, eftersom många av dem läcker redan nu.

– Det här är en tickande miljöbomb.

– Det är ett skäl till Östersjöns miljösituation.

– På tv häromdagen talades det om 700 vrak, men det är en piss i Missisippi.

– Det finns hur mycket som helst.

– Det här tror jag är framtidens grej.

– Och det kan bli en stor grej för Kilsta Metall.

Dyker du själv?
– Nej, jag badar bara i badviken och i lårviken.

Varför bytte du efternamn från Svärdvik till Sydborg?
– Min mamma hette Sydborg i efternamn som barn.

– Hon gick bort för nio år sedan.

– Jag tyckte det kändes rätt mot henne att byta till det efternamnet.

Någon sa att du när du gift dig tagit din frus efternamn?
– Man ska inte tro för mycket på vad folk säger.

Och din Mercedes, varför valde du just att köpa den?
– Det finns två bilar som jag tror kommer att få ett samlarvärde.

– Det är Mersa SLR och Porsche Carrera GT.

– Jag tror att värdet på dem kommer att stiga.

– Den här Porsche-modellen har redan börjat stiga i värde, plus den här Mersan också.

– Värdet på den har nått botten, och är nu på väg uppåt.

Du är bra på bilaffärer också?
– Ibland gör man rätt, ibland gör man fel.

Men du har handlat mycket med bilar?
– Lite grand, men jag har släppt det lite på grund av problemet med den svenska avundsjukan.

– Aftonbladet och Expressen skriver varje år om vilka som äger de dyraste bilarna i Sverige.

– Så jag har registrerat den här Mersan på bolag så att det inte syns att det är jag som äger den.

– Det är därför, och även för att vi hyr ut den lite.

– De gör även listor över vem som äger det dyraste huset, och tjänar mest.

– Bara de inte gör en lista över vem som har den finaste hustrun för då kommer jag vinna.

På Youtube finns flera videoklipp om Mercedes-Benz SLR McLaren (länk 1, länk 2, länk 3).
sydborg473inne_2.jpg
Anders Sydborgs Mercedes-Benz SLR McLaren.
Foto: Realtid.se
sydborg473inne.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_3.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_5.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_11.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_10.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_45.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_7.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_6.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_8.jpg
Foto: Realtid.se
sydborg473inne_9.jpg
Foto: Realtid.se
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:


Annons:


Annons: