Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

REKRYTERING TILL VÄRDETRANSPORTER STOPPAS

”Polisen försvårar
vårt arbete”

Lagom till julhandeln saknar värdetransportbolagen personal vilket kan leda till kontantbrist. Nu haglar dispenser från de regler som den avskedade rikspolischefen Stefan Strömberg genomförde.

vardetransportran200300.jpg
I slutet september lyckades två värdetransportörer larma polisen sedan de hade låsts in av rånare på ett SEB-kontor utanför Stockholm.
Foto:Krister Larsson
akeandersson200300.jpg
Polisens regler är dåliga och skapar personalbrist på värdetransportbolagen. Det anser Åke Andersson som företräder branschen.
Foto:Scanpix
Värdetransportbolagen ansvarar för att Sveriges 110 miljarder kronor i kontanter hamnar i bankomaterna.

Lagom till julhandeln råder personalbrist på de stora värdetransportbolagen.

– Vi är i behov av ett hundratal nya väktare, säger Jörgen Thunholm, vd på Loomis, före detta Securitas Värde.

Han säger att rikspolisens nya regler för värdetransportbolagen har försvårat rekryteringen.

Nu måste bolagen anställa personal som är över 23 år och som dessutom har arbetat som bevakningsväktare i ett år.

– Det är svårt att få tag i folk som både har åldern och den erfarenheten, säger Jörgen Thunholm.

Även på säkerhetsbolaget G4S söker man personal i flera städer. Start omgående.

Polisens nya regler kom till efter de spektakulära värdetransportrånen som inträffade för två år sedan.

Syftet med reglerna var bland annat att motverka risken för rån och för att Rikspolisstyrelsen antog att det krävdes en viss mognad för arbetet.

Åke Andersson, informationsansvarig branschorganisationen för svenska värdeföretag Sweguard Värde, anser dock att reglerna är dåligt verklighetsförankrade.

– I branschen har vi aldrig haft problem med just unga människor och i de insiderfall som vi har haft har det handlat om folk som har jobbat för oss i flera år, säger Åke Andersson,

Han anser att bolagen bör fokusera på andra saker vid en nyrekrytering, som bättre utbildning och se till att folk inte haft allvarliga ekonomiska problem.

– Man måste genomföra djupare analyser.

Strax efter att polisreglerna trädde i kraft förra sommaren började värdetransportbolagen få dispens på flera punkter.

– Istället för att skapa en skrivbordsprodukt hos polisen skulle det vara bättre om vi, banker och handeln var med och skapade reglerna tillsammans. För lite personal gör att kontantbrist blir den yttersta konsekvensen, säger Åke Andersson och tillägger att de försökte få till en dialog med den förre Rikspolischefen utan resultat.

Gunilla Fulton, på Rikspolisstyrelsen hävdar att polisens nya regler visst skedde i samråd branschen.

– Men det är alltid, i arbete med nya föreskrifter, en avvägning mellan olika intressen som måste göras och i den avvägningen är det Rikspolisstyrelsen som har sista ordet genom sitt bemyndigande att utfärda föreskrifter.

Vad är vitsen med att utfärda dispens kring regler man utfärdar?
– Eftersom nya ”väktarfapen” har hårdare krav än tidigare reglering var Rikspolisstyrelsen medveten om att det under en övergångsperiod kunde medföra svårigheter. De undantag som medgivits har varit prövade individuellt och företag har presenterat särskilda skäl till varför de behöver undantag. Det är inte generella undantag och är begränsade i tid.

Vilket är det största problemet när det gäller personal på värdetransportbolag?
– Jag har inte någon uppfattning om att det är något problem över huvud taget.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

 »

2011-02-17

Annons:


Annons:


Annons: