Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

GM och Ford
får skräpstatus

(Uppdaterad version) General Motors och Ford fick i torsdags sina kreditbetyg sänkta till skräpstatus av Standard & Poors, världens ledande kreditbedömare.

GM_PrbRickKerekes200.jpg
Foto: Rick Kerekes/Prb
De två amerikanska biltillverkarna, GM och Ford, som tidigare haft betyget BBB-, har fått sina kreditbetyg sänkta till BB respektive BB+. De är nu nere på vad som kallas ”subinvestment grade” vilket innebär att företagen får en ny typ av investerarbas och priset för att ta upp nya lån kan bli högre. För båda företagen gäller dessutom att utsikterna är negativa och att betygen kan komma att sänkas ännu mer.

När New York-börsen stängde igår hade GM gått ned 5,91 procent till 30,86 dollar per aktie. Ford hade gått ned 4,53 procent till 9,70 dollar.

Standard & Poors motiverade sänkningen med att det finns en skepsis mot hur de båda tillverkarna hanterar den växande konkurrensen på bilmarknaden och hävdar att det mest akuta problemet handlar om att försäljningen av stadsjeepar har blivit mindre lönsam. Stadsjeeparna står för en oproportionerligt stor andel av bolagens försäljning och vinster.

– Framför allt är det konkurrenstrycket från de asiatiska biltillverkarna som de inte kan stå emot. Trots att marknaden är relativt stabil tappar GM och Ford marknadsandelar, säger Wilhelm Högström, analytiker på SEB Merchant Banking.

GM:s marknadsandelar i USA har gått ned till 25,2 procent i april i år från 27,7 procent i april förra året. Fords marknadsandelar har sjunkit från 18,8 procent till 17,5 procent.

Parallellt med sviktande försäljningssiffror och stenhård konkurrens belastas de båda bilföretagen av stora pensionsåtaganden och en i övrigt stor kostnadsportfölj. GM:s kostnader för pensioner ökar till exempel med 500 miljoner dollar per år. I år väntas pensionskostnaderna uppgå till hela 6 miljarder dollar. Två tredjedelar av dessa utbetalningar kommer att gå till anställda som redan pensionerats.

– Detta är något som ligger latent och eftersom det är lagstadgade åtaganden är det i stort sett ingenting som varken GM eller Ford kan göra något åt, säger Wilhelm Högström.

Hur bedömer du utsikterna för GM och Ford?
– I likhet med S&P tror vi att det finns risk att betygen sänks ytterligare. Och GM har sämre kreditvärdighet än Ford, vilket beror på att Ford bland annat lyckats bättre med att få ut sina produkter på marknaden och dessutom har varit snabbare med att implementera besparingsprogram.

Är sänkningen av kreditbetygen något som förvånar marknaden?
– Vi har visserligen väntat oss en sänkning, men inte att det skulle komma så här snart. Mest förvånande var att kreditbetyget för Ford sänktes redan nu.

Hur påverkar det här obligationsmarknaden?
– Idag har den varit väldigt turbulent vilket inte är konstigt när två företag av den här storleken och med så pass stora skulder flyttas ned från ”investment grade” till ”subinvestment grade”. De investerare, som enligt sina reglementen inte får investera i företagsobligationer med hög risk, tvingas nu sälja av. Samtidigt kommer en ny investerarbas in som har möjlighet att investera i obligationer med hög risk. Det här gör att prissättningen på obligationer kommer att svänga kraftigt den närmaste tiden.

Annelie Östlund
08-54587131
annelie.ostlund@realtid.se






 Tillbaka
Skriv ut artikeln Kommentera artikeln Tipsa om artikeln


Annons:

Annons:

Annons:


Annons:


Annons: